Wat maakt een website relevant?

Een website moet niet alleen de juiste doelgroep aanspreken, voor succes moet je ook zorgen dat de content inhoudelijk relevant is.  Maar hoe kan je dat dan het beste aanpakken? Hoe filter je dit?

Denk mee met je klanten

Het begint allemaal met de keuze voor de indeling van de website. Denk hierbij niet aan de meest logische indeling voor jou of je bedrijf maar begin eerst met het bedenken en opschrijven van de beweegredenen van de doelgroep(en) om naar jouw website te komen. Welke behoeften hebben ze, welke vragen willen ze beantwoord krijgen? Maak hiervoor een vragenlijst waarbij je past stopt als je het idee hebt dat je alle vragen gesteld hebt.

Deel de vragen vervolgens in op volgorde van prioriteit. Welke vragen zijn primair en moeten zo snel mogelijk beantwoord worden of verdienen een eigen pagina voor toelichting? Welke vragen zijn secundair en passen bij de primaire vragen op een specifieke pagina? Aan de hand hiervan kan er begonnen worden met het nadenken over de indeling van de site. Zo komt de logische indeling vanzelf.

De homepage functioneert hierbij als een landingspagina waar korte stukjes over verschillende onderwerpen staan die zo de bezoeker leiden naar specifieke informatie.

Onderzoek wat jou kan onderscheiden

Met behulp van de beschrijving van de doelgroep-vragen kan je ook vanuit een ander perspectief kijken naar concurrenten. Wat kan je vinden op de websites van de concurrenten dat wel of niet werkt? Hoe zijn deze ingedeeld, welke toon en stijl hebben de teksten? Wat voor kleuren en beelden gebruiken ze? Een opsomming van deze elementen geeft je de mogelijkheid om te kijken wat je als inspiratie ziet en waarmee je kan zorgen voor een duidelijk onderscheid.

Opdelen in blokjes

Eén van de belangrijkste hulpmiddelen die je tot je beschikking hebt voor een optimale indeling van een website is wireframing. Hier heb je niets meer voor nodig dan een potlood, gum en papier. Simpel gezegd is wireframing het vastleggen van de website in blokjes en lijnen. Hierbij werk je nog niet met kleur, beeld of tekst. Er is hierbij geen ontwerp of design.

In plaats daarvan werk je met vakken die verschillende werkende delen van de website zichtbaar maken. Van tekst-kop of vlak, tot beelden-slider of twitterfeed. Door deze zo simpel mogelijk te houden kan je makkelijker schuiven met de inhoud en kijken hoe je de website zo doeltreffend mogelijk ingedeeld wordt. Zo zie je hoeveel tekst er op een specifieke plek nodig is en of dit een verhaaltje, een opsomming van punten of toch een dia-show van beelden moet worden.

Denk er goed aan wat je laat onderscheiden van de concurrenten. Soms kan het automatisch meeleveren van een extra dienst of een stukje extra uitleg een groot verschil maken. Zeker als jij dit als enige doet. Dat kan een stukje automatische dienstverlening zijn of de mogelijkheid om direct iets te betalen of aan te vragen.

Ieder blokje moet een (deel van) primaire of secundaire vragen beantwoorden uit de lijst die je eerder hebt gemaakt. Zo zorg je ervoor dat je controle houdt op de inhoud en duidelijke kaders vastlegt voor het schrijven van de teksten. In de blokjes kan je kort omschrijven wat er in moet komen te staan. Deze wireframes maak je van iedere (sub) pagina van de website voor een compleet beeld van de indeling.

Test de scenario’s.

Door verschillende personen uit je doelgroep te creëeren op basis van het eerdere onderzoek kan je jouw wireframes testen. Kan iedere vraag snel genoeg beantwoord worden? Wanneer wil je op welke vraag een antwoord geven, wanneer stuur je iemand door naar een andere pagina of verwijs je naar externe linkjes? Klopt de route en is deze zo kort mogelijk? Is de indeling logisch voor de klant? Pas je wireframes indien nodig aan tot alles klopt.

Copywriting

Het klinkt zo gemakkelijk, alsof je het kan kopieren. Maar teksten schrijven is een stuk moeilijker dan je denkt. Daarom zijn alle voorbereidingen ook zo belangrijk. Met de stappen hiervoor krijg je  grip op de tekst. Dit geeft je een duidelijk doel per individueel stukje. Bij de juiste toepassing weet je eigenlijk al wat er nu geschreven moet worden en is het een kwestie van schaven. Neem de tijd voor het optimaliseren van de teksten, laat dit ook af en toe een dagje liggen. Als je lang genoeg naar een tekst kijkt wordt je blind voor je fouten. En vraag natuurlijk ook zeker je omgeving om feedback.

Met de invulling van de teksten en het onderzoek naar de concurrenten hoef je nu het geheel alleen nog aan te vullen met fotografie of illustraties. Maar zorg er wel voor dat deze passen bij de uitstraling en toon die je tot nu toe hebt opgezet.

Blijf actief

Met een blog of nieuwssegment kan je zorgen dat er regelmatig nieuwe content op je website komt. Ook social media geven hier veel mogelijkheden voor promotie zonder dat je enorme kosten hebt. Zo zorg je ervoor dat bezoekers een reden hebben om terug te komen naar je website. Of dit nu gaat om het delen van jouw kennis, het tonen van afgeronde opdrachten of gewoon leuk nieuws.