Wat kan je doen aan promotie?

Als je een eigen onderneming start, zal je al snel allerlei aanbiedingen krijgen. Bekende en onbekende bedrijven die mailen of bellen met het aanbod om jou voor een “klein” bedrag te helpen aan klanten, opdrachten of zoekresultaten. Maar wat is wijs?

Je kan jouw pijlen allerlei kanten oprichten of kiezen voor slechts één duidelijke strategie. Het belangrijkste; zorg dat je weet wat je ermee kan voordat je jezelf ergens aan vast legt met abonnementen of contracten. In deze post lees je stap voor stap hoe je jouw promotie zo rendabel mogelijk kan maken.

Benut eerst de gratis mogelijkheden

Er zijn vele aanbiedingen van verzamelsites tot opdracht-tussenpersonen die je zullen proberen om binnen te halen, maar begin eerst eens met de vele gratis mogelijkheden die er al zijn. Een goede aanbieder geeft namelijk ook gratis en vrijblijvend al veel vrij.

Zo kan je al een heleboel zoekresultaten creëren met het gebruik van social media als Google (Plus, Maps, My Business…) Facebook, Linkedin en Twitter. Afhankelijk van jouw dienst, service of product kunnen andere social media nog interessanter zijn, zoals Youtube, Instagram of Pinterest voor meer visuele promotie. Doe hiervoor eerst een goed onderzoek om te achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt, voordat je weken besteedt aan het vullen van de verkeerde media. Maak ook een duidelijk onderscheid tussen je privégebruik en zakelijk gebruik, door hier de juiste (nieuwe) accounts voor aan te maken.

Als je de media eenmaal goed beheert, kan je gaan kijken naar betaalde opties. Dan weet je tenminste waar je aan begint en wat je kan verwachten.

Maak een realistische planning

Promoten kost tijd en dit moet je goed inplannen als je wilt zorgen dat dit je reguliere werkzaamheden niet in de weg staat. Door hier van te voren goed over na te denken, voorkom je fouten en onregelmatigheden in je communicatieplan. Houd hierbij rekening met bijvoorbeeld vakanties die je nog wilt plannen. Waar nodig kan je de planning uitbesteden om alles soepel te laten verlopen. Gun een promotie ook wel de tijd om zijn vruchten af te werpen. Voor de eerste successen zul je wellicht een lange adem moeten hebben. Geef daarom niet zomaar op en plan voor minimaal een half jaar een totale strategie.

Maak mond-tot-mond zo makkelijk mogelijk

Promoten kan je zelf doen, maar de grote kracht van social media is juist de mogelijkheid om je doegroep in te schakelen en actief of passief om hulp te vragen. Er is geen betere reclame dan mond-tot-mond, maar om hier uit te halen wat er in, zit zal je wel eerst een basis moeten maken die dit zo makkelijk mogelijk maakt. Laat je doelgroep alvast wennen aan jouw merk door jezelf zo breed mogelijk zichtbaar te maken. Zo wordt het voor klanten eenvoudiger om hun vragen te stellen en antwoorden te vinden. Ook is het makkelijker om reviews te plaatsen die vervolgens anderen weer kunnen overtuigen om ook klant te worden.

“Onbewust promoten”

Promotie van je eigen merk kan ook gebeuren terwijl je er niet bewust mee bezig bent. Of je nu gewoon goed werk aflevert, herkenbaar bent aan je werkkleding of herkend wordt aan je bedrijfsauto met bestickering. Herkenning van een merk is het eerste doel voor promotie en essentieel voor het opbouwen van een reputatie. Denk ook hierbij van te voren goed na over de momenten waarop je zichtbaar zou kunnen zijn voor jouw potentiële klanten om je ‘onbewuste promotie’ de beste invulling te geven. De kosten hiervoor zijn in verhouding vaak heel laag, aangezien dit om slechts eenmalige investeringen gaat waarmee je constant zichtbaar bent.

Adverteren?

Voor de ene ondernemer is een krant of magazine volledig achterhaald, terwijl een andere hier juist veel baat bij heeft. Hoe weet je wat voor jou de beste plaatsing kan zijn? Denk dan eerst goed na over je doelgroep. Is deze landelijk of lokaal gedefinieerd? Als je op zoek bent naar een specifieke groep die makkelijk te filteren is (bijvoorbeeld mensen met een hond) kan je makkelijker bepalen waar je doelgroep te vinden is. Offline media werken vooral goed als je dit zo specifiek mogelijk wilt vastleggen. Lezen ze allemaal een bepaald magazine? Gaan ze naar een bepaalde winkel? Vind je doelgroep op een plek waar er relevantie is met jouw dienst en zoek hier het contact op, het liefst zo persoonlijk mogelijk.

Houd er rekening mee dat een advertentie in een blad of krant soms heel duur lijkt omdat je betaalt voor 1 advertentie. Echter wordt deze advertentie wel in een grote oplage verspreid. Wees je dan ook bewust van de verspreidingsradius en oplage om zo te bepalen of dit voor jou de prijs waard is.

Adverteren online

Met de opkomst van social media zijn er nieuwe platforms ontstaan waarop er ook geadverteerd kan worden. Zo bieden Google en Facebook aan startende ondernemers interessante kortingen voor de eerste advertentieronde en helpen ze je om een eerste publiek op te bouwen. Het is echter niet zo dat adverteren op Facebook per definitie het geld waard is. Dit hangt ook weer af van wat je aanbiedt. Is dit iets wat interessant is voor mensen om te Liken of om te delen met anderen? Zo niet, dan kan je beter kiezen voor een advertentiebudget op Google om zo snel mogelijk hoog in de zoekresultaten terecht te komen en meer bezoekers naar je site te brengen. Ook hiervoor geldt natuurlijk dat het maar net af hangt van de waarde die jouw bedrijf hecht aan bezoekers op de site en in hoeverre dit zich omzet in nieuwe opdrachten/inkomsten. Is jouw doelgroep wel online? Of is deze op de meest ideale momenten toch beter offline te benaderen? Vaak is er een combinatie nodig van zowel online als offline om de kansen op succes zo groot mogelijk te maken.

Maak je product of dienst aantrekkelijk.

Als je kiest voor de inzet van fysieke promotiematerialen is er één gouden regel; maak het aantrekkelijk voor je doelgroep. Als je een zelf geprint A5 formaat wit papiertje met een korte tekst erop bij iedereen door de brievenbus doet, zal dit weinig goeds doen voor je zaak. Het kan zelfs schade toebrengen aan je imago. Probeer je iets betaalbaars te verkopen, dan geldt natuurlijk ook de andere kant van het verhaal; maak je het te mooi dan kan dit mensen ook afschrikken. De kwaliteit van een flyer of folder moet dan ook passen bij de prijs, het totaalplaatje van jouw merk én de doelgroep die je wilt bereiken. Denk ook goed na over het moment van ontvangst. Is dit gewoon in de brievenbus of spreek je mensen aan? Dit kan tenslotte een groot verschil maken.

Kennis delen

Door een blog of nieuwsbrief te maken kan je nog een stapje verder gaan. Laat zien wat je in huis hebt door jouw kennis te delen. Betrek je doelgroep bij relevante activiteiten, geef praktische adviezen en help om het leven net iets makkelijker, leuker of vrolijker te maken.

Inventariseer

Voordat je begint aan een promotie, is het slim om van te voren met een communicatiespecialist te overleggen wat er bij jouw start het meest rendement zal geven. Door over alle verschillende vormen van promotie van te voren na te denken, voorkom je bovendien grote verrassingen in je financiën en kan je dit op de juiste manier in je financiële planning verwerken.