Tips voor starten: waar moet je aan denken?

Waar moet je aan denken als je een eigen bedrijf wilt starten?

Als adviseur krijg ik voortdurend vragen van starters. Soms komen deze direct ter sprake maar het komt ook vaak genoeg voor dat de vragen pas helder worden tijdens de intake. Uit deze eerste kennismakingsgesprekken blijkt dat de ene startende ondernemer al een stuk verder is dan de ander.

Voordat een afspraak met de Kamer van Koophandel gemaakt wordt, is het slim om jezelf een aantal vragen te stellen. Hiermee voorkom je dat je met een verkeerde focus het gesprek in gaat, dat je verkeerde investeringen doet of dat er onrealistische verwachtingen worden gecreëerd.

Hoe goed ken jij jezelf?

Welke kennis, vaardigheden, kwaliteiten en motivatie heb jij? Als je twijfelt of jij geschikt bent voor het ondernemerschap, vul dan eens de ondernemerstest van de Kamer van Koophandel in.

Ben je zeker dat jij een ondernemer bent, maar zoek je toch nog naar antwoorden? Houd dan de komende tijd Vriesstijl goed in de gaten. In mijn blog zal ik stap voor stap diverse onderwerpen en adviezen bespreken die allemaal zijn gebaseerd op de ervaringen van en met mijn klanten.

De vragen die ik mijn klanten stel of die zij aan mij stellen, zal ik als leidraad gebruiken voor een aantal blogposts. Deze vragen zijn:

1 Hoe haalbaar is je idee?

Om het antwoord op deze vraag te vinden, heb je bepaalde informatie nodig zoals: Hoe zet je een realistisch ondernemersplan op? Hoe onderzoek je de markt?  Hoeveel uren kan je realistisch doorberekenen aan je opdrachtgevers? Waar komen je opdrachtgevers vandaan? Is er wel vraag naar jouw product of dienst? Zijn er niet teveel concurrenten? En hoe bepaal je nou of het écht de moeite waard is om voor jezelf te starten?

2 Hoe creëer je het beste merk?

Een sterk merk is een belangrijke basis voor jouw eigen zaak. Maar hoe bepaal je de merknaam van je eigen bedrijf? Waar moet je rekening mee houden bij het creëren van jouw identiteit? Wat zijn de trends? Wat is belangrijker: een goede url of een goede bedrijfsnaam? En natuurlijk ook van grote importantie: wat is het belangrijkste doel van het merk?

3 Hoe positioneer je jezelf in de markt?

Zonder klanten ben je niets, dus je moet jouw zaak aan de man weten te brengen. Vraag jezelf af welke doelgroep je wil benaderen en op welke manier je dat gaat doen. Hoe bepaal je de marketing strategie van jouw bedrijf? Wat wordt je pay-off? Welke toon en uitstraling ga je gebruiken? En niet onbelangrijk: hoe past dit bij de doelgroep?

4 Hoe krijg je overzicht in de financiën als ZZP-er ?

Je wilt graag een goede boterham kunnen verdienen met je eigen zaak. Hoe zorg je voor een degelijk financieel plan en krijg je dit overzichtelijk? Hoe bepaal je jouw prijzen? Welke investeringen moet je doen? Vanuit welke situatie ga je starten? Hoe bepaal je de begroting van jouw bedrijf? Kortom: hoe zorg je voor een degelijk financieel plan en hoe krijg je dit overzichtelijk?

5 Wat kan je doen aan promotie?

Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het gebruiken als promotie. Maar hoe zorg je dat je gevonden wordt door jouw potentiële klant? Waar kan je het beste je geld aan uitgeven? Heeft adverteren waarde en zo ja waar? Met deze vragen kom je erachter hoe je de kosten in de hand houdt en investeringen zo snel mogelijk terugverdient.

6 Welke risico’s loop je als ZZP-er en hoe beperk je deze?

Een eigen zaak starten is zeker niet zonder risico’s. Je wilt natuurlijk niet dat jouw geïnvesteerde geld omslaat in schulden. Dus wat is je plan om winst te gaan maken? Hoe lang heb je nodig om te starten en hoe lang duurt het dus totdat je inkomsten genereert? Wanneer verwacht je een positieve omzet? Hoe schrijf je goede algemene voorwaarden? Welke verzekeringen heb je nodig? Je kunt jezelf gelukkig op meerdere manieren indekken om zo (grote) problemen te voorkomen.

Deze zes hoofdvragen zullen aan de hand van eenvoudige voorbeelden en stapsgewijze uitleg worden beantwoord. Heb je zelf een vraag en kan je het antwoord niet terugvinden in mijn blog? Neem dan contact met mij op via de mail, telefoon, tweet of zoek Vriesstijl op Facebook, Linkedin of Google+.