Hoe start je een eigen webshop

Hoe start je een eigen webshop?

Als je twijfelt of het de moeite waard is om een of meerdere producten te verkopen dan ligt een webshop al snel voor de hand. Hier zitten minder grote investeringen aan vast de opening van een fysieke winkel. Toch komt hier meer bij kijken dan je denkt. Welke investeringen moet je doen, wat zijn de valkuilen en zijn er eventueel ook alternatieven?

Een succesvolle webshop is een kwestie van slim óf uniek zijn.

In 2014 hebben we samen in Nederland voor bijna 14 miljard euro aan online bestedingen gedaan. Ongeveer de helft hiervan werd uitgegeven aan producten via webshops voor bijvoorbeeld kleding, electronica en speelgoed. De online bijdragen aan de industrie nemen daarmee een steeds prominentere rol in. Niet voor niets besluiten steeds meer bedrijven om naast fysieke winkels de webshop een belangrijke rol te geven.

Zo zijn er schoenenwinkels waar je de mogelijkheid hebt om een op de site bestelde schoenen in de winkel op te halen, of als deze niet in jouw maat op voorraad is deze bij de kassa via de webshop alsnog te bestellen, met gratis levering thuis en eenvoudig gelijk betalen in de winkel. Op deze manier word het je als consument zo makkelijk mogelijk gemaakt om het product wat jij zoekt snel en eenvoudig in handen te krijgen. Tegelijkertijd zijn er succesvolle webshops zoals CoolBlue die ook fysieke winkels openen waar je extra service en live werkende producten kan bekijken en kopen. Het kan ook niet anders. De laatste jaren hebben tablets en smartphones een enorme rol gekregen in ons dagelijks surfgedrag en daar spelen webshops prachtig op in. Waarom zou je nog naar de Blokker gaan voor een stofzuiger als je deze op je telefoon op de wc tot 3 minuten voor 12 uur ‘s nachts ook (en goedkoper) kan bestellen en deze kosteloos morgen al word thuisbezorgd?

Voor een consument heeft een webshop vele voordelen. De risico’s (onveilige websites, leveringen die niet plaats vinden, creditcard misbruik…) worden steeds kleiner. Er zijn betere herkenbare beveiligingen die een goed oplettende koper eenvoudig aantonen of hij/zij een risico loopt. Een eigen webshop beginnen klinkt dus heel aantrekkelijk, zeker voor een starter op de markt. Maar toch komen hier wel degelijk investeringen bij kijken. De gemiddelde webshop in Nederland heeft een omzet van minimaal €100.000,- euro per jaar nodig om winstgevend te zijn. Niet dat dit betekend dat je voor iedere webshop enorme bedragen nodig hebt, maar voor niets gaat alleen de zon op. Dit betekend dus vooral dat je moet weten waar je aan begint en een plan moet hebben dat niet onder doet voor dat van een fysieke winkel.

Een goede webshop onderscheid zich op een aantal vlakken die allemaal hun eigen vorm van investering vragen:

  • een krachtig merk
  • een helder aanbod
  • laat zien wat jou anders maakt
  • een herkenbaar veilige website
  • voldoende en algemeen geaccepteerde betalingswijzen
  • duidelijke en complete algemene voorwaarden
  • een promotiestrategie met eventuele openingsactie
  • een goede aflevering van producten
  • mogelijkheden voor contact & feedback/reviews

Een krachtig merk.

Alleen een webshop die herkenbaar is maakt kans om nieuw marktaandeel te winnen of af te snoepen van de concurrentie. Hierbij speelt de naam een grote rol, en staat deze vaak inclusief de .nl ook als eenvoudig webadres hieraan gekoppeld. Steeds vaker is deze naam gebaseerd op een beschikbaar adres, zoals ikwilvanmijnautoaf.nl, zodat het mogelijk is om een wat langere merknaam te kiezen (waar er nog veel van beschikbaar zijn). De keuze voor de naam en de bijbehorende url zijn essentieel als je wilt zorgen dat je goed gevonden word en moet altijd relevant zijn voor het product dat je levert. Wil je een nieuwe webshop starten gericht op de allermooiste en echt luxe schoenen dan zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld deallermooisteschoenen.nl

Natuurlijk moet er na de keuze van de naam een mooi logo en bijpassende huisstijl worden ontwikkeld die de verwachtingen van de naam bevestigen en versterken. Deze drie elementen spelen een hoofdrol in de eerste indruk die je geeft, nog voor je producten gezien zijn.

Een helder aanbod

Als er één ding belangrijk is voor een goede webshop dan is dat natuurlijk het aanbod. Een goede indeling en categorisering zijn hiervoor de basis. Vervolgens moeten zowel de producten als alle teksten op de website zelf goed geschreven zijn om je te overtuigen dat dit product het kopen waard is. Daarbij speelt ook het visuele element van de producten een grote rol. Een goed geschoten serie foto’s met details, of zelfs video’s waarop het product gedemonstreerd word maken een groot verschil. Je moet de kwaliteit en werking van het product ook visueel zoveel mogelijk in het zonnetje zetten zodat de eerste keer dat een nieuwe bezoeker op je website komt de beelden direct een interesse opwekken. De juiste achtergrond of omgeving kan hier ook een enorm verschil in maken. Maak je iets wat volledig gerecycled is dan moet je zorgen dat de foto’s in een omgeving met veel groen, natuur en of hout worden getoond. Dit versterkt en bevestigd dat de producten binnen een bepaald segment horen, nog voor de tekst gelezen is.

Laat zien wat jou anders maakt.

Met je merk-identiteit, teksten en fotografie kan je al heel veel laten zien. Maar wat maakt jouw product uiteindelijk het kopen waard? Is dit de garantie die levenslang is, of de prijs die de helft lager is? Heb je een uitzonderlijk hoge kwaliteit waardoor je juist een veel hogere prijs kan vragen? Is jouw product uniek en nog nergens anders beschikbaar? Wat maakt het uniek? Het materiaal, de hoeveelheid keuze, het ontwerp of de functie? Hoe snel word jouw product geleverd en wat kan je er mee? Al deze dingen kunnen de doorslag geven bij de keuze. Probeer hier dan ook altijd minimaal één of twee van te vinden waar je in kan uitblinken en gebruik deze als focus voor je communicatie-strategie.

Een herkenbaar veilige website

Mensen geïnteresseerd krijgen in jouw producten is pas de eerste stap. Nu moet je nog zorgen dat ze het ook daadwerkelijk kopen en niet alleen kijken. Hiervoor zijn ook een aantal elementen van groot belang die je helpen om hier grip op te krijgen. Ten eerste de beveiliging. Je kan alle betalingen laten plaats vinden via bijvoorbeeld de server van Paypal zelf, waardoor je hier geen risico mee loopt, maar ik adviseer je ook je eigen website extra te beveiligen. Dit begint met een firewall en virusscanner die de website beschermen en controleren. Zo hou je de gegevens van je website veilig. Door dit te communiceren naar je klanten met logo’s of tekst kan je ze laten weten dat hun gegevens veilig zijn. Daarnaast kan je nog een stap verder gaan en kiezen voor het https protocol dat ook gebruikt word door alle grote bedrijven en de overheid. Het grote voordeel hiervan is dat de gehele website en hosting een extra beveiligingslaag krijgt en hiervoor een kleine maar waardevolle beloning geeft; een groen slotje voor je website adres in de browser. Dit is voor iedereen herkenbaar en geeft de beste garantie op een echt veilige webshop.

Voldoende en algemeen geaccepteerde betalingswijze

Alleen de grote webshops kunnen producten verzenden en kiezen voor betalen na levering. Als kleine webshop is dit vaak te gevaarlijk. Daarom is het slim om een aantal betalingsopties aan te bieden die overal en op ieder apparaat betalen mogelijk maken. Dit kan via PayPal en Ideal, welke met plug-ins op de website ook betalingen van verschillende creditcards ondersteunen. Let wel op dat er hierbij verschillende pakketten bestaan, van de meest eenvoudige basis tot en met het kunnen betalen in enkele klikken in uitgebreidere pakketten. Daarnaast word er vaak een percentage van de inkomsten (een aantal procent) als kosten in rekening gebracht. Het is handig om je hier vooraf in te verdiepen. Tel ook je leveringskosten, materiaalkosten en eventuele andere kosten die je hebt gemaakt voor het product verkocht kan worden en zorg dat deze al in de prijs zitten verweven. Zo weet jij wat je er echt aan verdient en of de prijs klopt en hoef je geen extra verborgen kosten in rekening te brengen. Een heldere en direct kloppende totaalprijs word door velen gewaardeerd.

Duidelijke en complete algemene voorwaarden

Voordat je een webshop opent is het ook heel belangrijk dat je weet welke rechten en verplichtingen jij hebt naar je klanten en andersom. Om jezelf hierin te beschermen zijn algemene voorwaarden de beste optie. Zorg dat deze compleet zijn en alle verschillende omstandigheden bepalen. Van garantie, levering, wat er wel of niet bij zit inbegrepen, hoe zit het met installatie en/of gebruik, verkleuren, vergoedingen en hoe ga je om met de klantgegevens. Bekijk voorwaarden van concurrenten om te achterhalen of je de belangrijkste elementen hebt en gebruik scenario’s om te testen of je jezelf voor alles hebt ingedekt en alles ook helder is voor een leek.

Een promotiestrategie en eventuele openingsactie

De eerste klanten zal je veelal moeten lokken met een extra aanbieding of speciale actie. Hiermee beloon je mensen voor hun vroege vertrouwen in jouw merk en producten en dit stimuleert een verdere verkoop. Zorg hierbij wel altijd dat er duidelijke voorwaarden aan de actie zitten (of dit nu een maximum aantal producten per klant is, of een korting op het duurste of goedkoopste product, de derde gratis…). Er zijn overal om je heen voorbeelden van acties te vinden die je als inspiratie kan gebruiken. Heb je een echt bijzonder product? Richt je dan meer op de nieuwswaarde en maak demonstratie video’s of voer ergens een spontane of voorbereide actie uit om in de aandacht te komen bij je doelgroep. Denk hierbij ook na over de strategie die je op de lange termijn wilt gaan gebruiken. Wil je reclamebanners op andere websites, betalen voor Google Addwords of misschien een betaalde advertentie op Facebook? Door van te voren goed na te denken over de voor jouw merk meest geschikte opties zal je zien dat er ook al een heleboel mogelijk is binnen de gratis segmenten. Vooral social media spelen hierbij een grote rol.

Een goede aflevering van producten

Zorg dat je product netjes verpakt zit en niet rommelig aan komt op zijn locatie. Kies voor een goede bezorgdienst, vraag bij hogere prijzen om aangetekende verzending en tracking. Geef de mogelijkheid voor de klant om te zien wanneer een pakket geleverd word en waar deze nu is. Een mooie verpakking is het eerste wat de koper zal zien na ontvangst en ook dit moet weer goed passen bij de sfeer en verwachtingen die er op de website zijn gecreerd. Voeg eventueel een folder met je andere producten toe en ook een uitgeprinte factuur word nog steeds door velen gewaardeerd. Dit hoeft niet per se, maar denk er wel over na of je de klant hier een keuze i geeft of niet.

Mogelijkheden voor contact & feedback/reviews

Na de aankoop is een klant in principe klaar. Maar als je zorgt dat je de juiste middelen beschikbaar stelt dat kan je hier nog wel iets extra’s uit halen. Vraag een klant na levering of alles goed is aangekomen, of er nog vragen of wensen zijn. Of geef een klant de mogelijkheid om op diverse social media hun aankoop te delen en/of jouw merk/product te beoordelen. Reviews bij jouw producten op de webshop kunnen anderen snel helpen in het vormen van een beeld over je merk. Zorg er wel voor dat jij hier zoveel mogelijk controle over houdt door altijd een goedkeuring te moeten geven voordat de reviews bij jouw producten zichtbaar worden. Voor social media zal dit moeilijker worden, daarom is het des te belangrijker om overal de puntjes op de i te zetten en te zorgen dat de ervaring met jouw product en webshop zo goed zijn dat mensen dit vanzelf willen delen. Ook moet je zorgen dat er door middel van contactformulieren en contactinformatie op verschillende manieren door klanten met jou gecommuniceerd kan worden. Ook hierbij kunnen allerlei bestaande social media en computerprogramma’s helpen. Van Skype gesprekken voeren, tot instant chats via de website zelf of een bericht via Twitter.

Wat je ook niet mag vergeten

Zorg er altijd voor dat je goed onderzoekt of er bepaalde verplichtingen zijn als je een eigen webshop met een bepaald soort producten wilt beginnen. Voedingswaren, kinderspeelgoed etc moeten aan vele eisen voldoen en kunnen niet zomaar door iedereen worden aangeboden. Je kan hiervoor eventueel bij de Kamer van Koophandel navraag doen om te achterhalen wat er allemaal nodig is. Het zou tenslotte heel vervelend zijn als je na een paar maanden een boete en oproep tot sluiting van de website krijgt van de overheid. Weet je niet of jouw product al deze bovenstaande investeringen al waard is dan kan je ook beginnen met de verkoop op een plek die goed aansluit op jouw product. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Etsy of Marktplaats om eerst te kijken of er überhaupt interesse in is.