Hoe positioneer je jezelf in de markt?

Het bepalen van de positionering is misschien wel één van de allerbelangrijkste momenten voor een starter. Wie worden jouw klanten en wie zijn zij precies?  Om hier een antwoord op te vinden, moet je de volgende elementen stapsgewijs bepalen:

– Definieer je doelgroep

– De concurrentie in kaart brengen

– Wat maakt jou zo bijzonder?

– Wat wil je uitstralen?

– Wat zijn je doelstellingen?

– Hoe maak je contact?

– Bepaal een schaal

Hiermee zet je eigenlijk een verkapte marketingstrategie op. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar als je de bovenstaande vragen beantwoordt, ben je al een heel eind. Door stap voor stap een antwoord te vinden op deze vragen, houden we het zo makkelijk mogelijk. Om je een handje te helpen zal, ik in deze blogpost ik geen diagrammen, schema’s, vakjargon of rare afkortingen gebruiken. Geen SWOTs of de zoveel P’s. Al die mooie woorden voegen voor een starter niets toe. Je moet het tenslotte zelf kunnen begrijpen.

Definieer je doelgroep

Wie zijn de personen in jouw doelgroep? Om zo goed mogelijk op hun leven en wensen te kunnen inspelen, moet je precies weten met wie je contact probeert te zoeken. Zo verminder je de kans dat je op een verkeerd moment of verkeerde manier probeert te communiceren. Dit betekent dat je de doelgroep zo tastbaar mogelijk moet maken. Wie zijn ze? Zijn het mannen of vrouwen of beide? Welke leeftijd hebben ze (gemiddeld, maar ook minimaal en maximaal)? Vraag jezelf af wat ze zouden doen in hun vrije tijd, wat hun populaire hobby’s zijn. Op welke social media ze vooral te vinden zijn én wat ze daar doen. Werken ze en hebben ze geld over? Wonen ze op zichzelf en zo ja waar? Door vragen te blijven stellen aan jezelf, krijg je een steeds duidelijker beeld. Voor het beantwoorden van sommige vragen zal je research moeten doen, maar veel vragen kan je vrij makkelijk beantwoorden. Wil je weten wat je kan doen om je nog beter in jouw doelgroep in te leven? Lees dan ook eens de blogpost https://vriesstijl.nl/hoe-leef-je-je-in-de-doelgroep-in/

De concurrentie in kaart brengen

Alleen als je een volledig nieuwe markt gevonden hebt, kan je spreken van de luxe van een monopolie. Zelfs dan zal een bepaling van concurrentie nog steeds van belang zijn. Wat niet is, kan bij jouw succes tenslotte alsnog komen. Voordat je naast tijd ook geld gaat investeren in een eigen onderneming, is het dan ook wel zo slim om zeker te weten dat er nog ruimte op de markt is voor jouw merk. Kijk dan ook kritisch of er lokaal, maar ook nationaal, concurrenten zijn die je in de weg zouden kunnen zitten. Door hier van te voren goed naar te kijken en deze te analyseren, kan je al snel zien of er nog ruimte beschikbaar is. Ook kan je met deze analyse zien op welke manier je jouw merk het beste kan positioneren. Als er alleen concurrentie is in het hogere prijssegment, kan je bijvoorbeeld nadenken over een lagere prijs. Is er over de gehele linie al concurrentie, dan kan je jezelf wellicht op een andere manier onderscheiden zoals de openingstijden of snelheid van levering.

Wat maakt jou zo bijzonder?

In het Engels worden dit de “unique selling points” genoemd, oftewel unieke verkoopargumenten. Dat waarmee jij jezelf het beste kan verkopen. Dit hangt natuurlijk heel erg af van jouw dienst, service of product. Misschien kan je dit volledig op jezelf betrekken of is er juist een grote afstand tussen jou als persoon en het merk dat je creëert. Hoe dan ook, je zal jezelf moeten onderscheiden. Door jouw unieke kenmerken op te schrijven en deze naast de concurrentiebepaling te leggen, kan je al snel zien waar de meeste overlap ligt. Zo kan je eenvoudig bepalen welk van jouw kenmerken het beste benadrukt kan worden om jezelf zo sterk mogelijk in de markt te positioneren. Zo kan je een antwoord geven op de allerbelangrijkste vraag: waarom zou de doelgroep voor jouw merk kiezen?

Daarnaast heb je natuurlijk ook de schaduwzijde hiervan. De zogenaamde valkuilen van jouw merk. Waar moet je vooral mee oppassen? Wat zou er verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden? Ben je zelf meer op de voorgrond als persoon? Denk dan ook na over jouw eigen vaardigheden en beperkingen. Door ook deze kant van jezelf en jouw merk, dienst, service of product te onderzoeken, kan je jezelf hier zo goed mogelijk voor indekken. Een deel hiervan kan je voorkomen omdat je je er bewust van bent geworden. Een ander deel hiervan kan je vastleggen in bijvoorbeeld algemene voorwaarden of gewoon gebruiken om een structuur te maken waarmee je problemen voorkomt. Weet je bijvoorbeeld dat je chaotisch bent? Zorg er dan voor dat je de administratie zoveel mogelijk automatiseert.

Wat wil je uitstralen?

Een logische volgende stap is het bepalen van het imago. Dit begint heel simpel door in grote lijnen vast te leggen wat je wilt bereiken. Je weet nu in welk segment je jouw merk wilt positioneren, en wie de doelgroep is. Daarnaast heb je een keuze gemaakt in een kenmerk van dat wat jou (of jouw merk) zo bijzonder maakt. Aan de hand hiervan kan je nu een korte lijst met kenmerken maken waaraan jouw imago moet voldoen. Wil je luxe uitstralen of betaalbaarheid. Wil je origineel en heel specifiek zijn in wie je bereikt of juist een zo breed mogelijke groep mensen aanspreken? Wil je modern of klassiek? Vrolijk of sober… Met een samenvatting van dit soort kenmerken word het voor een ontwerper als ik een stuk makkelijker om te zoeken naar de beste vormgeving van het logo en de huisstijl van jouw merk.

Wat zijn je doelstellingen?

Iedere starter heeft andere verwachtingen als het gaat om ondernemen. Waar de één de financiële vrijheid heeft om direct naar de lange termijn te kijken, zal een ander het liefst zo snel mogelijk winst willen draaien. De meeste starters hebben hier een duidelijk beeld van en laten dit meewegen in de beslissing om voor zichzelf te starten. Maar realistische verwachtingen hebben, dat is een heel ander verhaal. Mijn eerste tip hiervoor: zorg ervoor dat je één duidelijk doel voor ogen hebt. Denk niet dat je tegelijkertijd kan werken aan alle mogelijke doelstellingen. Snel winst maken én loyale klanten én weinig kosten én constante inkomsten én heel veel naamsbekendheid zal je niet zomaar gaan lukken. Kies dan ook één primaire doelstelling waar je jouw strategie op kan afstemmen. Wil je naamsbekendheid eerst? Dan zal een grotere investering gevraagd worden voor de promotie en het zichtbaar maken van je merk. Kijk hierbij dus ook vooral goed naar de haalbaarheid in jouw huidige situatie en maak geen aannames als het gaat om je financiële situatie.

Hoe maak je contact?

Nu je weet wat je wilt uitstralen en naar wie, is het tijd om na te denken over de volgende stap: de communicatie. Hoe ga je contact maken met jouw doelgroep? Waar en welke middelen ga je hiervoor in zetten? Als je een goede doelgroep-analyse hebt gemaakt, zou je nu al deels een antwoord moeten hebben op deze vragen. Je weet tenslotte al waar je de doelgroep kan vinden en hoe ze zich grofweg gedragen. Laat je hierbij leiden door je primaire doelstelling en stem het contact hierop af. Wil je passief zichtbaar zijn of actief? Wil je interactie opzoeken of juist eenzijdig contact? Denk goed na welke communicatievormen hier het beste op aansluiten en vraag om advies als je hier zelf te weinig verstand van hebt. Heb je maar een beperkt budget? Laat dan van te voren goed vastleggen wat je echt nodig hebt als basis en vraag vooral ook naar de mogelijke uitbreidingen die je wellicht op de langere termijn in gedachte hebt.

Bepaal een schaal.

Om jouw marketingplan compleet te maken moet je de schaal van jouw plan vastleggen. Hiermee bepaal je de grootte van jouw investeringen en de risico’s die dit met zich mee brengt. Je kan lokaal aan de slag gaan of alleen in jouw provincie. Wil je liever landelijk of zelf internationaal aan de slag, dan zal dit een grote invloed hebben op de kosten van de uitvoering. De grootte is vaak ook doorslaggevend in de bepaling om iets volledig zelf te doen of het (gedeeltelijk) uit te besteden. Door hier vooraf goed over na te denken, kan je niet alleen vooraf al een beter financieel beeld hebben, maar ook zeker weten dat je het direct zo goed mogelijk uitvoert.

 

Heb je een antwoord gevonden op de bovenstaande adviezen? Dan heb je nu zelf een marketingstrategie geschreven die een samenwerking met een ontwerper of reclamebureau een stuk helderder maakt. Daarnaast weet je nu zelf ook een stuk beter wat je kan verwachten en zal het maken van een financieel plan een stap makkelijker worden.