Hoe maak je jouw bedrijf zo goed mogelijk zichtbaar?

Zichtbaar zijn willen we als ondernemers allemaal. Maar op welke manieren kan je allemaal zichtbaar zijn en wat houdt dit precies in? Allereerst is het slim om een lijst te maken van alle mogelijke momenten waarop je contact kan hebben moet jouw klanten. Aan de hand van deze lijst krijg je een goed beeld van de impact die jouw merk nu maakt én zou kunnen maken… Daarna begint het echte werk. Wat kan er beter?

Het belangrijkste waar je over na moet denken is de fysieke aanwezigheid in het leven van jouw klanten. Dit kan natuurlijk niet zonder een opvallend logo en een bijpassende unieke huisstijl. Maar dit is pas het begin. In welke verschillende vormen van communicatie kan je dit allemaal doorvoeren?

Passieve communicatie.

Sommige vormen van communicatie hebben geen hulp nodig om hun doel te bereiken. Eenmaal ingezet kan je hier zonder omkijken gebruik van maken. Deze vormen van communicatie noem ik passief. De meest voor de hand liggende hiervan zijn de uitvoeringen waarmee je jouw bedrijf promoot tijdens je werkzaamheden. Dit kan je logo (en eventuele pay-off) zijn op een bedrijfswagen of werkkleding, maar ook een bord met jouw merk dat laat zien dat je hier werk uitvoert. Een spandoek of banner die je voor je winkel plaats of bestikkering op je ramen. Of het gebruik van eigen verpakkingen.

Wees consequent

Ook de inzet en doorvoering van je logo op alle verschillende plekken waar je online actief bent dragen hier aan bij. Elke keer dat je een nieuwe tweet plaatst waarbij het logo van jouw merk zichtbaar is draagt bij aan verdere herkenning. Passieve communicatie vraagt om niets meer dan een consequente doorvoering. Zolang je maar zorgt dat jouw merk overal dezelfde uitstraling en hetzelfde design gebruikt.

Actieve communicatie

Daarnaast zijn er vele andere manieren waarop je jouw merk zichtbaar kan maken. Deze vallen op te delen in online en offline.

Voor online diensten kan je denken aan alle relevante social media, waarvan de mogelijkheden al eerder besproken zijn. Maar ook het gebruik van Google Maps, Google Addwords en natuurlijk de inzet van een blog of nieuwssegment helpen hieraan bij. Niet alleen krijg je hiermee meer grip op wat je kan zeggen online, het draagt ook bij aan wat je kan promoten.

Waarom is het belangrijk dat je continu nieuwe informatie geeft? Alles wat je de wereld in brengt zorgt ervoor dat je beter en breder gevonden kan worden. Daarnaast helpt het verdelen van communicatie over verschillende kanalen je ook om te bepalen wat je op welke media plaatst. Zo verbeter je de inhoudelijke kwaliteit van je communicatie en krijg je meer controle op zoekresultaten.

Offline voor jouw klanten

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om jezelf zichtbaar te maken. Van de inzet van je visitekaartjes, folder en flyers op netwerkmomenten, tot het herkenbaar blijven door je rekening op te sturen op jouw briefpapier in je eigen enveloppen. De vele vormen die hierin mogelijk zijn verschillen per merk. Wellicht willen jouw klanten liever alle communicatie digitaal. Zorg dan voor een mooie digitale handtekening en bijvoorbeeld een professioneel opgemaakte nieuwsbrief om regelmatig contact te onderhouden.

Zoekoptimalisatie

Natuurlijk speelt ook zoekoptimalisatie (SEO) van je eigen website een grote rol in de vindbaarheid én zichtbaarheid van jouw bedrijf. Door hier regelmatig aan te blijven sleutelen en vooral nieuwe content te blijven toevoegen verhoog je het aantal resultaten en de kwaliteit van de inhoud. De belangrijkste truc hierbij is om vooraf de scenario’s van jouw doelgroep te gebruiken om goed na te denken over welke vragen jouw klanten zouden stellen. Op welke woorden zouden ze jouw product of dienst zoeken? Hierbij kan het ook helpen om statistieken te verzamelen van Google, je website en social media, en deze eventueel te combineren met onderzoeken, om zo op de beste zoekwoorden te komen.

Blijf dicht bij je klanten

Alles wat je inzet helpt je om als merk onthouden te worden. Zichtbaar zijn is meer dan alleen een merk uitstralen. Je moet ook zorgen dat je als merk herkenbaar blijft. Hiervoor moet je zorgen dat jouw merk een warm hart word toegedragen door je klanten.

Of je nu een jarige klant een felicitatie stuurt of je klanten de mogelijkheid geeft om te sparen voor korting. Alles draagt bij aan de positieve beleving. Dit moet je natuurlijk wel in je voordeel gebruiken, daarom is de mogelijkheid tot het geven van reviews zo belangrijk. Je kan deze zelf plaatsen op je website, de mogelijkheid tot reacties op je blog openstellen of klanten verwijzen naar andere media. Alle vormen van beoordeling moet je stimuleren, en waar mogelijk sturen richting social media. Hier ben je een stuk breder zichtbaar en zijn er al vele mogelijkheden die je in jouw voordeel kunnen werken. Meer hierover vind je in de blogpost over social media.