Hoe leef je je in de doelgroep in?

Een succesvol merk denkt uitgebreid na over de wensen en drijfveren van haar (potentiële) doelgroepen. Een originele actie of het perfecte moment om met je klant te communiceren is tenslotte heel waardevol. Maar waar haal je deze informatie vandaan? Dit kan natuurlijk via dure marketing bureau’s die alles voor je onderzoeken en dit aanbieden in mooie bundels van cijfertjes, grafieken, demografische eigenschappen en overige statistieken. Hierbij gebruiken ze vaak hun eigen test panels en resultaten uit eerdere onderzoeken. Maar veel van deze informatie is voor kleinere ondernemers helemaal niet relevant. Met de juiste technieken kan je vrij eenvoudig zelf achterhalen wie jou doelgroep is en wat ze willen. Zo kan je betere teksten schrijven, gerichter promoten en je diensten of producten afstemmen op de wensen van jouw doelgroepen.

Zelf aan de slag: maak personages

Om te weten wie je doelgroep is kan je deze het beste omschrijven als één of meerdere personen. Denk hierbij na over allerlei elementen die een rol kunnen spelen. Het is tenslotte deze informatie die je zal helpen om te achterhalen welke toon je moet spreken, wanneer je iemand aanspreekt of wat jouw doelgroep mist…

Zijn het mannen of vrouwen of allebei? In welke leeftijdsgroepen bevinden ze zich? Hebben ze specifieke hobby’s of een bepaald soort baan? Waar wonen ze, zijn ze samenwonend, getrouwd? Hebben ze kinderen of is er een specifiek moment in het leven waar je jouw diensten op afstemt? Gaan ze naar bepaalde evenementen, zitten ze op een sport? Wat doen ze in hun vrije tijd?

Brainstormen

Nu je weet op wie je je moet richten kan je beginnen met het zoeken naar de echt waardevolle informatie. Pak hiervoor een groot leeg blad en schrijf in het midden de doelgroep, waarna je ieder element in een apart cirkeltjes plaatst en deze verbind met lijnen. Denk na over alles wat je kan associëren met jouw personages. Welke vragen zouden ze stellen, op welke manier is het antwoord hierop zo begrijpelijk mogelijk? Welke problemen komen ze tegen in hun leven? Welke situaties kan je bedenken waar je iets aan kan bijdragen? Zijn er momenten waar je op kan inspelen?

Research

Met de gevonden informatie uit de brainstorm en de beschrijving van de doelgroep kan je op zoek gaan naar het waardevolste deel van het totaal plaatje. Waarmee kan je jezelf onderscheiden van de concurrentie en opvallen bij jou doelgroep? Door te kijken wat de concurrentie doet, welke toon zij gebruiken, wat je kan vinden op andere websites, magazines etc. krijg je een beeld van de totale markt. Vergeet hierbij ook zeker niet om social media in te zetten voor gedetailleerde informatie over personen en bestaande bedrijven.

Definieer de marktsegmenten

De markt die je met jouw merk betreed zal hoogstwaarschijnlijk al goed gevuld zijn. Daarom is het belangrijk om heel duidelijk te weten welk segment je het beste kan aanspreken. Met een concurrentie-onderzoek en een compleet inzicht in de doelgroep kan je achterhalen in welk deel van de markt je de beste kans van slagen hebt. Misschien blijkt wel dat je het beste een hogere prijs kan aanhouden en een wat luxe uitstraling omdat je grootste concurrenten allemaal prijsvechters zijn en je beter wat minder maar wel grotere opdrachten kan binnenhalen.

Mogelijkheden ontdekken

Door je in te leven in de doelgroep kan je veel waardevolle informatie vinden. Zo kan je niches vinden die nog niemand betreden heeft, een toon vinden die opvalt of kiezen voor een geheel andere aanpak dan je concurrenten. Je krijgt een beter inzicht in waar en wanneer je contact kan zoeken met klanten en bovendien vooraf al beginnen met het inspelen op wensen en behoeften. Of dit nu gaat om een stukje uitleg, een apart prijs-aanbod of gespecialiseerde diensten of producten. Zoek naar dat wat je echt laat onderscheiden in de ogen en beleving van jouw doelgroep.