Hoe krijg je de beste feedback?

Terugkoppeling van je klanten is belangrijk, maar waarom eigenlijk? Op welke manieren kan jij het beste contact opnemen? Welke vragen zou je stellen en wanneer stel je deze? Feedback krijg je niet zomaar dus het is belangrijk om goed na te denken over de vraag; hoe krijg je het beste feedback van jouw klanten?

Leer van je klanten

Door het stellen van slimme vragen en op een handige manier gebruik te maken van bestaande mogelijkheden kan je veel te weten komen. Zijn klanten tevreden over de door jouw geleverde diensten of producten, de levertijd, de prijs en de kwaliteit? Is er nog meer wat je voor ze kan doen nu of in de toekomst? Is er iets wat je bij toekomstige klanten anders kan doen?

De antwoorden op deze vragen zijn zeer waardevolle informatie. Je kan hiermee eventuele aanpassingen doen aan je bestaande aanbod van diensten of producten. Reacties van klanten kan je gebruiken om jouw merk te versterken, beter zichtbaar te maken én in contact te komen met nieuwe klanten. Daarnaast is er natuurlijk de waarde van mond-tot-mond reclame. Ook hierop kan je het verzoek voor feedback toepassen.

Wanneer neem je contact op?

De moeilijkste vraag waar je als ondernemer mee zal worstelen is het moment van contact. Wanneer neem je contact op en op welke wijze is dit het toegankelijkst? Is dit direct na afronding of levering? Of wellicht pas na een paar maanden? Het belangrijkste hierbij is natuurlijk dat jouw merk nog wel vers in het geheugen ligt van de klant. De ervaring die jij hebt geboden kan wellicht eerst ervaren moeten worden. Als je een nieuwe keuken plaatst dan zal je die op zijn minst een week of twee in gebruik willen hebben om echt goede feedback te kunnen geven over de keuken zelf. Als je echter wilt weten hoe de montage ervaren is kan je dit beter binnen enkele dagen al doen of wellicht zelfs direct na afronding. Denk goed na over de situatie van jouw klant. De informatie die je vraagt mag dan waardevol zijn voor jou maar word alleen gewaardeerd door de klant als je dit correct plant. Zo zorg je dat de klant dit ervaart als een extra service en niets ziet als een wens voor jou om waardering uitgesproken te krijgen.

Kies de juiste weg voor iedere klant

Online is er een wirwar aan mogelijkheden om als klant ervaringen en waarderingen uit te spreken. Van reviews op Facebook op de zakelijke pagina, endorsments van jouw kwaliteiten op Linkedin, een testimonial op je website of een tweet. Maar niet iedere klant zal altijd op het door jouw gekozen medium aanwezig zijn. Door je kansen te spreiden en meerdere opties te bieden kan je klanten zelf laten kiezen wat het beste bij hun past.

vragen om feedback

Het daadwerkelijk vragen om feedback is ook een kunst op zich. Het voelt namelijk als snel opdringerig als je zelf klanten via twitter of facebook gaat vragen om reacties. Het beste is om dit zoveel mogelijk natuurlijk te laten verlopen. Je kan natuurlijk wel op verschillende manieren laten zien dat de mogelijkheid voor feedback bestaat. Denk hierbij aan het koppelen van jouw social media aan je website en eventueel ook op drukwerk. Dit kan een sticker op je raam zijn van Facebook (like us on…) of een vermelding van jouw twitteraccount op je enveloppen. Alles is mogelijk als het maar past bij jouw merk. Misschien heb je geen winkel of praktijk en is het sturen van een mailtje met het verzoek tot terugkoppeling wel voldoende. Stuur je liever iets fysieks op via de post? Denk dan ook eens aan een with comliments card.

Blijf in contact

De allerbeste feedback krijg je door in contact te blijven met je klanten. Of dit nu via social media is of gewoon via de telefoon of mail. Probeer bijvoorbeeld eens te achterhalen wanneer iemand jarig is. Bekijk of er relevante momenten zijn waarop het attent is om contact op te nemen. Dit kan bijvoorbeeld een klant zij die een opleiding afrond, een andere baan krijgt, een specifieke bedrag heeft besteed bij jou, etc. Door hierop in te spelen kan je sneller een persoonlijke band opbouwen tussen jouw merk en je doelgroep. Hiermee creëer je ook de zogenaamde gun-factor, die van groot belang is voor eventuele doorverwijzingen naar jou of je merk. De grote merken werken vaak met nieuwsbrieven of de verplichting om persoonlijke gegevens in te vullen bij het aanmaken van een account. Anders kan je helemaal niet shoppen of krijg je geen kortingen. Deze gegevens zijn zelfs voor de grootste bedrijven van grote waarde. Voor de kleinere ondernemer kan dit het verschil maken tussen falen of succes op de markt. Maak dus gebruik van de mogelijkheden en zorg ervoor dat je de best mogelijke band opbouwt met je publiek.