Hoe haalbaar is je idee?

Soms is er iets wat blijft spoken en je gewoon niet los kan laten. Een idee voor een dienst, product of service waarvan je zeker weet dat het een succes kan worden. Maar waarom kan het een succes worden? Is dit simpelweg een gevoel of is dit de ondernemer in je die ontwaakt? Iedereen kan een briljant idee hebben. Maar om hier ook echt iets mee te kunnen, zal je eerst moeten achterhalen hoe haalbaar het is.

Een sprong in het diepe.

Mijn ervaring heeft mij geleerd dat het beter is om soms de gok gewoon te wagen en iets nieuws uit te proberen. Falen zie ik niet als een mislukking. Hier leer ik van en dit helpt om nieuwe inzichten op te doen. Ik kan mijn idee aanpassen of toch helemaal loslaten. Niets is erger dan de vraag “Wat als…” die in je achterhoofd blijft hangen. Dus: heb je echt een idee wat je de moeite waard vindt? Neem dan de tijd om er ook echt onderzoek naar te doen. Voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel kan je al een hoop voorwerk doen. Zo vergroot je de kans van slagen en voorkom je teleurstelling.

Een goed onderzoek begint met research. Bestaat jou idee misschien al? Als er al vergelijkbare dingen zijn, wat maakt jouw idee dan toch de moeite waard? Stel vast of er überhaupt een markt is voor jouw dienst, product of service en of deze niet al verzadigd is. Dit om te voorkomen dat je heel veel werk, tijd en geld voor niets investeert.

Maar, hoe onderzoek je nou de markt? Bekijk de verschillende aspecten van jouw marktsegment. Google zelf eens naar vergelijkbare producten of diensten en gebruik in verschillende zoekopdrachten ook geografische, doelgroep-specifieke en prijs-gerelateerde termen.

Het ondernemersplan

Iedere slimme ondernemer werkt in ieder geval een degelijk (ondernemers)plan uit. Hiermee kan je toetsen of je wel overal over hebt nagedacht en indien nodig de gaten opvullen. Dit is dan ook de eerste echte test voor de haalbaarheid van jouw dienst, product of service. In dit plan definieer je stap voor stap alles wat je van te voren moet weten.

Deze stappen vallen onder de drie categorieën:

1 Jij als ondernemer

2 De onderneming zelf

3 De financiën

Een helder beeld bij deze drie onderwerpen helpt je om meer duidelijkheid te scheppen en te weten waar je aan begint.

Wie ben jij als ondernemer?

Natuurlijk moet je de juiste aard hebben om echt iets voor jezelf te doen. Veel belangrijker vind ik echter de passie die je moet hebben om te doen wat je wil. De grootste successen zijn vaak te vinden bij mensen die hun ervaring, verleden en achtergrond gebruiken om op door te bouwen. Dit betekent echter niet dat je moet blijven hangen in wat je altijd al deed. Waar de één hier al zijn ervaringen voor kan inzetten, zal een ander juist iets proberen wat volledig buiten zijn comfortzone is. Een CV voor jezelf schrijven helpt je om inzicht te krijgen in de kennis die je al bezit of nog moet vergaren. Door dit duidelijk uit te schrijven, kan je dus gemakkelijk zien of je bepaalde scholing nodig hebt, certificaten moet halen of juist alles in huis hebt om aan de slag te gaan.

De onderneming zelf

Ieder bedrijf dat zich wil inschrijven bij de Kamer van Koophandel heeft een duidelijk gedefinieerd bedrijfsplan nodig waarmee in één keer een helder beeld wordt gegeven van jouw ambities. Naarmate dit beter uitgewerkt wordt, zal de kans op verrassingen achteraf steeds kleiner worden. Ook helpt dit plan bij het bepalen van de kosten voor de opstart van jouw bedrijf of idee en het zoeken naar geschikte partners of leveranciers.

Eén van de belangrijkste definities in het bedrijfsplan is die van jouw kernactiviteit. Onder welke categorie valt dit? Dit kan consequenties hebben voor mogelijke concurrentie. Ook bepaalt dit welk BTW tarief je zal moeten betalen en of er specifieke wetgeving bestaat voor jouw werk. Wellicht heb je een specifieke vergunning nodig of moet iets eerst door een onafhankelijk orgaan getoetst worden.

Iets echt nieuws? Leg het vast!

Wil je echt iets geheel nieuws op de markt zetten? Vergeet dan niet ook te kijken naar de mogelijkheden van merkenrecht en het vastleggen als jouw eigendom. Hiervoor bestaan verschillende opties, die afgestemd zijn op een specifieke groep.

  •         octrooi; voor technisch nieuwe producten of productieprocessen.
  •         merken; voor bedrijfslogo’s, bedrijfsnamen, productnamen, etc.
  •         modelrechten; gericht op nieuwe, uiterlijke vormgeving van producten.
  •         auteursrecht; voor foto’s, architectuur, teksten, muziek, films, design van producten, etc.
  •         geheimhouding; voor recepten, fabricagetechnieken, stofsamenstellingen, etc.

Is dit nog te ver weg of gewoonweg te duur? Zorg er dan op zijn minst voor dat je in jouw voorwaarden opneemt welke rechten exclusief bij jou of het merk blijven. Zorg daarnaast dat je kan aantonen dat je klanten hiermee akkoord gaan.

Wat wil je bereiken?

Om een idee echt haalbaar te maken, zal er ook een planning moeten worden gemaakt. Ga er maar vanuit dat de drie tot vijf jaar die de Kamer van Koophandel suggereert ook echt nodig zijn. Veel starters denken dat ze binnen enkele maanden al dik geld verdienen, maar in de meeste gevallen kost dit behoorlijk wat tijd. Door na te denken over wat je wanneer wilt bereiken en dit realistisch te houden, is de kans op teleurstelling een stuk kleiner. Denk ook na over hoe je jouw idee kan nastreven zonder er al volledig financieel van afhankelijk te zijn. Anders kan het heel moeilijk worden om het hoofd boven water te houden.

De financiën?

Het zou kunnen dat je een product zelf wilt gaan ontwikkelen en verkopen, maar het kan ook zo zijn dat je per uur betaald wil worden voor het leveren van een dienst of service. Hoe dan ook, je zal een prijs nodig hebben. Deze prijs moet zowel voor de klant interessant zijn als financieel levensvatbaar voor jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk om een volledig overzicht van de kosten te krijgen, voordat je een prijs of uurloon bepaalt. Alleen zo voorkom je dat je achteraf bepaalde onverwachte kosten niet meer kan doorrekenen, waardoor je in de rode cijfers terecht komt. Minstens zo belangrijk is de vraag waar je klanten vandaan komen. Helaas komen ze lang niet altijd vanzelf naar je toe. Zorgen dat je gevonden kan worden is één ding, maar zelf je klanten kunnen vinden, en deze ook nog eens overtuigen, is een stuk moeilijker. Ook dit is essentieel voor het bepalen van de haalbaarheid.

Voor de verdere uitwerking van jouw ondernemingsplan zal er ook nagedacht moeten worden over de commerciële aanpak, positionering van jouw merk, welke risico’s je loopt en welke maatregelen je hiervoor kan treffen. Ook elementen als een balansbegroting, omzetverwachting, exploitatiebegroting en liquiditeitsprognose komen hier langs. Deze zullen later uitgebreid besproken worden.

Ben je lekker op gang, ga dan vooral door met jouw zoektocht. In principe zou je nu in ieder geval al een beter beeld moeten hebben en een antwoord kunnen geven op de vraag; “Is mijn idee haalbaar?”