Hoe creëer je het beste merk?

Het primaire doel van een merk in herkenning creëren bij jouw doelgroep. Maar een merk bestaat uit veel meer dan alleen dat. Een goed merk moet de volgende doelen kunnen bereiken:

  •         een naam die iedereen kan onthouden
  •         onderscheidend van (eventuele toekomstige) concurrentie
  •         een verband/herkenning maken met de beschikbare diensten, services of producten
  •         aansluiten op de smaak van de doelgroep(en)
  •         een professionele uitstraling (aansluitend op de prijs en kwaliteit)
  •         zichtbaar zijn op de juiste plekken, eenvoudig gevonden kunnen worden en toegankelijk zijn voor de doelgroep
  •         een duidelijke visie uitstralen
  •         een loyale groep gebruikers/afnemers opbouwen die geloven in het merk

Alleen met een goede combinatie van deze doelen kan je jouw merk succesvol in de markt positioneren. Om dit te bereiken zal er vooraf goed gekeken moeten worden naar elkvan deze elementen.

Een goede merknaam

Om een originele en goede merknaam te verzinnen, moet je tegenwoordig creatief te werk gaan. Je bent tenslotte niet de eerste die een bedrijfs-/merknaam wil vastleggen in Nederland. In de afgelopen jaren heb ik al vele ondernemers geholpen om hun merknaam te vinden. Hierbij ben ik er achter gekomen dat er een aantal tips zijn die je hierbij kunnen helpen.

Denk verder dan alleen de bedrijfsnaam. Kijk of vraag ook naar de beschikbaarheid van webadressen. Maak een brainstorm waarbij je kijkt naar alle synoniemen voor het woord wat je in gedachten hebt. Kijk ook verder dan alleen korte namen. Waar jaren lang de kortste namen het beste werkten komen er nu ook steeds meer bedrijven op de markt die het tegenovergestelde doen. Wat dacht je van een merk als: ikwilvanmijnautoaf.nl Je kan dus ook je merknaam bepalen aan de hand van de beschikbaarheid van namen online en op de markt.

Ook helpt het om te denken aan namen die net iets anders geschreven worden. Of denk aan een naam die helemaal geen associatie heeft omdat het niet op een bestaand woord lijkt. In dit laatste geval word de payoff (het zinnetje dat gekoppeld word aan het merk, zoals een slogan) wel een stuk belangrijker om de zin van jouw service, dienst ofproduct te verhelderen.

Onderscheid jezelf

Of je nu een nieuwe markt wilt benaderen of een bestaande wilt infiltreren, je zal als merk moeten kiezen voor een segment waar je jouw merk op richt. Door bewust te kiezen voor de manier waarop je jezelf onderscheidt, kan je dit later in je marketingstrategie actief toepassen. Denk hierbij aan prijs (heel hoog of juist heel laag), aanbod (heel weinig en specifiek of juist heel breed en algemeen), toon van communicatie (grappig, serieus, officieel, romantisch, zakelijk etc.) en uitstraling (kleurrijk, illustratief, strak en modern, eenvoudig, jong of volwassen etc.)

Voordat je hier een keuze in maakt, is het slim om te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo weet je wat er verder al op de markt is en dus ook wat er nog niet is. Dit kan je gebruiken om jezelf zo goed mogelijk te onderscheiden en de kans op het verslaan van de concurrentie te vergroten.

Leg een verband

Zeker als je kiest voor een vreemde merknaam, is het belangrijk om te zorgen dat er een verband gemaakt wordt met dat wat je levert. De eenvoudigste manier om dit te doen is met een sterk logo en de bijbehorende payoff. Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden, en geeft direct een krachtig beeld van het merk. De payoff maakt dit echt af.

Met één zinnetje (zo kort mogelijk) probeer je direct te laten zien wat je doet of wat je zo bijzonder maakt. Dit zinnetje moet de doelgroep direct aanspreken én overtuigen om te kiezen voor jouw merk. Eén van de meest bekende voorbeelden en een groot succes is de payoff voor Nike: Just do it. Drie woorden, die zich richten op de vrijheid die goede schoenen bieden om te doen wat je ermee wilt doen: sporten. De rest is aan jou…

Over smaak valt niet te twisten

Bij het creëren van een merk is het belangrijk om niet alleen maar te kijken naar wat jij mooi vindt. Het is tenslotte nog veel belangrijker dat jouw merk aansluit op de smaak van de doelgroep. Daarom is het heel belangrijk om je vooraf goed in de doelgroep in te leven.

Het is slim om een “testpanel” samen te stellen met mensen uit je omgeving die passen in jouw doelgroep.  Zo kan je in een vroeg stadium al testen wat wel of niet in de smaak valt. Vraag familie, vrienden, kennissen om feedback hierbij. Daarnaast kan je social media gebruiken om ook een bredere (en onpartijdige) doelgroep om feedback te vragen.

Uitstralen wat verwacht wordt

Een professionele uitstraling moet perfect passen bij de prijs en kwaliteit die je levert. Alleen door de juiste verwachtingen te creëren bij een eerste indruk, kan je hieraan voldoen. Als je jouw product aan de onderkant van de markt met de laagste prijs positioneert, moet je niet een uitstraling vol luxe hebben maar het simpel houden. Alleen zo krijgen mensen vertrouwen bij hun beleving met jouw merk. Dit moet consequent worden uitgevoerd, dus bepaal van te voren goed wat je precies wilt uitstralen.

Goed gezien en gevonden worden

Om je doelgroep in aanraking te brengen met jouw merk, moet je op verschillende manieren met ze communiceren. Welke media daar voor jou het meest geschikt in zijn, is per merk verschillend. Wel zijn er een aantal regels die voor ieder merk gelden. Zo moet je altijd zorgen dat je investeert in zowel gevonden worden als gezien worden. Dit betekent enerzijds zelf promoten. Anderzijds moet je weten op welke online platformen jouw doelgroep aanwezig is om hier ook zo goed mogelijk zichtbaar te zijn.

De beste klanten zijn klanten die jou zelf vinden zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen. Je moet dan wel de juiste voorbereidingen treffen, zodat de weg naar jouw merk en de bijbehorende diensten/services/producten zo kort mogelijk gehouden wordt. Ook moet je zorgen dat de weg goed verlicht is en er geen drempels zijn. Toegankelijkheid is een belangrijke factor die potentiële klanten kan helpen om voor jou te kiezen.

Een visie en een missie

Een goed merk staat tegenwoordig voor meer dan alleen maar een product, dienst of service. Een merk dat echt sterk wil zijn, moet de klant een meerwaarde bieden als deze voor jou kiest. Dit kan gericht zijn op klantloyaliteit, kwaliteit, prijs en/of nazorg. Wat ook kan is het maken van een statement. Dit kan onder andere door te kiezen voor duurzame of handgemaakte producten, het ondersteunen van een goed doel of het helpen van non-profit organisaties. Hiermee ga je net een stap verder dan de rest. Hierdoor kan je een hogere prijs verantwoorden of je richten op een specifieke doelgroep die nog niet eerder werd aangesproken. Zorg er wel altijd voor dat je de beloften die je doet, ook waar maakt. En zoek altijd een relevantie met jouw corebusiness zodat je de visie kan omzetten naar een missie waar iedere klant aan bijdraagt. Het delen van kennis of geven van korting aan specifieke doelgroepen kan hier een voorbeeld van zijn.

Brandbelievers

Als je alle bovenstaande adviezen gebruikt bij de opbouw van jouw merk, zal je zien dat er een groep klanten ontstaat die een stap verder voor jou gaat. Deze mensen geloven zo in jouw visie en product/dienst/service, dat ze dit zelfstandig promoten. Deze mond-tot-mond reclame is de allerbeste vorm van reclame die je als merk kan hebben. Ook hier kan je vele mogelijkheden creëren die het voor de brandbelievers zo eenvoudig mogelijk maken om hun enthousiasme te delen. Dit kan je onder ander doen op social media, waar reviews, likes en recommandations veel geloofwaardiger zijn, maar ook door bijvoorbeeld branding van kleding en give-aways aan loyale klanten. Voor meer mogelijkheden lees ook eens de blogpost “Hoe bevorder je mond tot mond reclame?