Hoe benut je social media optimaal?

Anno 2015 zijn social media niet meer weg te denken uit het zakelijke landschap. Een kleine greep van de bekendste spelers uit het aanbod; Pinterest, Twitter, Linkedin, Instagram, Pinterest, Google+, tot Facebook Deze grote en voor iedereen bekende namen worden door bijna ieder groot bedrijf gebruikt. Maar waarom eigenlijk en betekent dit dat jij als ondernemer dit ook moet doen?

Door de bomen…

Sociale media kunnen veel bijdragen aan een merk, maar alleen wanneer deze correct worden ingezet. Als je weinig ervaring hebt met het gebruik van social media kan het moeilijk zijn om het overzicht te houden. Gelukkig zijn er hulpmiddelen. Zo zijn er een aantal regels die op ieder medium van toepassing zijn. Deze regels helpen je om de controle te krijgen op jouw online aanwezigheid zodat je weet wat je doet.

  • scheid privé en zakelijk gebruik volledig van elkaar
  • gebruik alleen social media als je deze begrijpt
  • wees je bewust van mogelijkheden en instellingen m.b.t. privacy
  • gebruik social media op regelmatige basis
  • gebruik social media alleen als je echt iets te zeggen hebt
  • zorg voor een doelgericht gebruik door van te voren een campagne uit te denken
  • denk altijd na of het gebruik van het medium iets toevoegt voor jouw klanten

Wat maakt social media zo speciaal?

Alle sociale platformen en media hebben één duidelijk raakpunt: de mensen die ze gebruiken. Het sociale element zorgt ervoor dat je direct kan communiceren, iets kan delen wat je leuk vindt, iets leuk kan vinden, ergens commentaar of een review op kan geven en natuurlijk nog veel meer…

Social media hebben een speciaal plekje veroverd in het hart van onze samenleving. Wie kijkt er niet even snel op zijn telefoon als je ergens staat te wachten? Maar dit betekend ook dat er serieus en voorzichtig mee moet worden omgesprongen als je deze zakelijk wilt inzetten. Als je iemand lastig gaat vallen op zijn favoriete ontmoetingsplek kan dit negatieve gevolgen hebben. Daarom is het allereerst nodig dat je weet waarvoor je ieder medium het beste kan gebruiken.

Facebook

Misschien wel de allerbekenste van de social media. Een gigant die een grote invloed heeft gehad op onze perceptie van bekendheid. Nog nooit was bevestiging zo belangrijk als op Facebook. Facebook biedt een unieke mogelijkheid; het inzetten van het netwerk van jouw netwerk. Als iemand uit jouw connecties een bericht op Facebook leuk vindt krijgt iedereen in zijn of haar netwerk dit ook te zien. Hiermee bereik je een doelgroep die zich normaliter een stap te ver weg is. Een zakelijke Facebook pagina biedt daarnaast uitstekende mogelijkheden voor betrouwbare reviews, portfolio presentaties en regelmatige updates.

Linkedin

Eigenlijk is Linkedin de volgende generatie voor CV’s. Hierin speelt niet alleen je (zakelijke) netwerk een grote rol maar ook al je ervaringen, opleidingen, initiatieven en organisaties waar je deel van uit maakt. Linkedin is wel meer op de persoon gericht dan het bedrijf, maar zeker voor kleine ondernemers kan het laten bevestigen van je kwaliteiten, ervaringen en werkwijze een positieve stimulans geven. Ook hier speelt de geloofwaardigheid een grote rol aangezien alles door personen zelf ingevoerd en bevestigd moet worden.

 Twitter

De megafoon van het internet. Waar Facebook en Linkedin gericht zijn op het vastleggen en onderhouden van netwerken heeft Twitter een geheel andere insteek. Hier gaat het niet per se om wie je kent, maar veel meer om wat je zegt. Ook hier kan je mensen en bedrijven volgen, direct met mensen communiceren via (re)tweets of tegen iedereen praten die het interessant zou kunnen vinden. De belangrijkste rol is hierbij niet weggelegd voor je bestaande netwerk, maar het gebruik van de actualiteit en zoektermen (de zogenaamde hashtags: #). Wil je klanten op de hoogte houden of direct op een klacht of commentaar kunnen reageren? Twitter zorgt voor een zeer lage responstijd, werkt laagdrempelig en kan hier dan ook uitstekend voor worden ingezet.

Google+

Al hoewel Google+ door velen gezien word als een kopie en reactie op Facebook zijn er ook zeker kwaliteiten die je niet over het hoofd moet zien. Dit komt door de enorme impact die Google als bedrijf heeft op de markt. Denk hierbij aan de invloed op de zoekresultaten op Google zelf en de informatie die er gevonden kan worden op Google Maps. Alles van Google staat met elkaar in verband waardoor een deel als Google+ meer waarde krijgt. Google+ is vooral geschikt om je zakelijke profiel duidelijk zichtbaar en zoekbaar te maken. Wil je meer uit Google halen denk dan ook zeker na over het gebruik van YouTube.

Instagram

Een van de simpelste van de sociale media is Instagram. Een interessante dienst die in de afgelopen jaren immens populair is geworden. Puur en volledig gericht op het tonen en bewerken van fotografie. Met eenvoudige filters kan je zelf foto’s gemaakt met een smartphone eenvoudig omtoveren tot echte plaatjes. Of je nu product-shots wilt tonen of wilt laten zien dat jouw vakmanschap verheven word tot een kunst. Instagram is uiteraard alleen geschikt indien je visueel materiaal hebt om te tonen dat de moeite waard is om te delen. Hou er wel rekening mee dat instagram alleen te gebruiken is op een smartphone of tablet met de Instagram App.

Pinterest

Een van de populairste social media onder vrouwen op dit moment is Pinterest. Het digitale plakboek waar mensen hun interesses verzamelen. Prachtig in te zetten voor sociale promotie van visueel werk of als inspiratie of moodboards.

Plan vooruit

Als je een bewuste keuze hebt gemaakt m.b.t. welke social media je wilt inzetten kan je gaan nadenken over een planning. Door dit campagne-technisch aan te pakken maak je het voor jezelf een stuk makkelijker. Denk na over wat je allemaal kan plaatsen, wanneer, maar ook zeker waarom. Wat wil je ermee bereiken? Wat zou de relevantie/meerwaarde zijn voor jouw doelgroep? Door van te voren na te denken over deze elementen kan je zorgen dat je sneller kan inhaken op evenementen, actuele gebeurtenissen en weet hoe je moet reageren/omgaan met input van klanten. Wees niet bang om ook een medium te laten vallen als het toch niet bij je past of niets toevoegt aan het totaal. Werk consequent om een publiek op te bouwen en denk niet dat alles vanzelf gaat. Social media vragen een serieuze aanpak en een behoorlijke hoeveelheid tijd voordat het je ook echt wat zal opleveren.

Gratis of betaald?

Bij steeds meer social media worden er ook mogelijkheden aangeboden die zich specifiek richten op zakelijk gebruik. Zo kan je kiezen voor een Premium (betaalde) variant, of meer klikken of likes genereren door hier geld voor te betalen. Denk goed na voordat je dit zomaar inzet. Er zijn vele mogelijkheden en afhankelijk van jouw budget en doelstellingen kan het slim zijn om hier hele bewuste keuzes in te maken. Wellicht heb je veel meer aan het inzetten van een bedrag op Google Addwords in plaats van Facebook likes. Mijn advies is simpel. Werk altijd eerst met de gratis variant van de social media die je wilt gebruiken. Leer hier goed mee omgaan en pas als je merkt dat je mogelijkheden mist kijk dan naar wat er aan betaalde opties mogelijk is.