fotografie van vriesstijl

Hoe kies je de juiste beelden of fotografie?

Wat voor fotografie gebruik jij? Bij het maken van een folder, flyer of website heb je al snel beelden nodig. Alleen tekst is niet voor ieder bedrijf voldoende. Maar waar haal je de juiste beelden vandaan? Hoe weet je of de beelden die je gebruikt rechtvrij zijn? En op welke manier bepaal je welke beelden je eigenlijk nodig hebt?

Geen praatje plaatje

Fotografie speelt een belangrijke rol bij het positioneren van een merk. De eerste stap: het kiezen van de juiste beelden. Hiervoor is het belangrijkste woord relevantie. Het toevoegen van plaatjes alleen voor de vulling heeft weinig toegevoegde waarde. Zorg er daarom altijd voor dat de beelden of illustraties een duidelijk verband hebben met de tekst. Zo kan je een gevoel/sfeer neerzetten die indien nodig ook toelichting en/of uitleg biedt. Een beeld kan ook een associatieve waarde hebben. Wat de beste keuze is hangt af van wat je met het beeld wilt bereiken.

Daarom is het allereerst nodig om per beeld een duidelijk doel te omschrijven. Wil je iets laten zien wat je kan, of wat je gemaakt hebt? Wil je laten zien hoe jij iets aan het doen bent, of waar je jouw diensten aan biedt? Wil je een foto die past bij een specifiek stuk tekst en een link legt tussen jouw manier van werken en de visie die je wilt uitdragen?

Compositie van de fotografie

Door de keuze in wat je met een beeld wilt bereiken kan er gezocht worden naar composities. Hierin leg je vast wat er op het beeld moet staan en wat voor sfeer, gevoel en kleurgebruik je hierbij wilt gebruiken. Waar moet de foto gemaakt worden of gemaakt zijn?

Vaak is het slim om eerst op bijvoorbeeld Google Images of Flickr te gaan zoeken naar inspiratie. Beelden die je een idee geven wat je ongeveer wilt bereiken.

Waarom niet gewoon fotografie van Google gebruiken?

Het is erg verleidelijk om hier te stoppen en gewoon de gevonden foto’s te gebruiken, maar hier zitten wel een aantal gevolgen aan:

  • je kan achteraf kosten krijgen omdat je geen rechten hebt
  • iedereen kan deze beelden gebruiken dus origineel ben je nooit
  • de kwaliteit van de beelden is niet gegarandeerd goed genoeg voor drukwerk
  • je kan later als de eigenaar het echt wilt beelden moeten verwijderen of stoppen met het gebruik ervan
  • stockbeelden maken je merk onpersoonlijk en zijn ook nog eens heel erg duur als je wel de rechten wilt

Eigen fotografie

Door zelf of met hulp van een professional eigen fotografie te gebruiken kan je de kwaliteit, persoonlijkheid en unieke kenmerken van jouw bedrijf het beste onder de aandacht brengen. Met de eerder gevonden inspiratie en compositie kan er per benodigd beeld een scenario worden ingepland. In een of meerdere momenten kunnen de benodigde foto’s in een korte tijd achter elkaar geschoten worden. Of dit nu gaat om fotografie van de praktijk, een rondleiding door je winkel of bedrijf of actiefoto’s van jou of je personeel. Je wilt tenslotte zo min mogelijk werktijd kwijt zijn voor de fotosessies.

Online maakt het makkelijker

Met de opkomst van social media is het een stuk eenvoudiger geworden om als starter of kleine ondernemer jezelf zichtbaar te maken online. En als groot voordeel hoef je hier geen dure spiegelreflex camera voor te gebruiken. Een paar foto’s met een iPhone van voor, tijdens en na een project werken ook prima op een zakelijke Facebook. En met Instagram kan iedereen ‘photoshoppen’… Maar leer jezelf dan wel aan om dit consequent uit te voeren. Dus niet alleen foto’s van de tussenfase te hebben maar ook van de begin- en eindsituatie.